Halwa Telinga


5/05/2010

Bicara Tentang Muntalaq


Kami menyertai satu acara... mereka berbicara tentang Muntalaq.... agar fungsi dakwah dan tarbiah dipacu laju bak roket menerjah langit.. lalu diulas isu "Muntalaq"

Satu masa dahulu.. kerancakan dakwah Musa as terhalang dek gangguan "uqdah" di lidahnya ( tidak fasih berbicara dengan orang lain hingga perlu bantuan Harun( dia lebih fasih berbicara dengan Firaun) lalu Musa berdoa: Rabbish Rahli Sodri....

Mungkin halangan kini semakin berbagai... halangan nafsu, jawatan, kesibukan kerja, keluarga( anak dan isteri) dll . Amat perlu bebaskan diri daripada simpulan syaitan ini agar kita terus selamat ketika melalui setiap liku kehidupan. Apa juga permasalahan merupakan ujian untuk dilihat siapakah paling bijak menyesuaikan diri hingga sentiasa berjaya pada setiap kali ujian.

Untuk berjaya, semua mestilah ikhlas, faham dan berhemah dalam hidup ... dan aku menganjurkan agar teman- teman terus mengingkatkan kefahaman dan membaca sejarah pertembungan nafsu dengan dakwaan kepentingan dakwah yang sering mengorbankan jagoh dan heronya serta heroinnya. Tipu daya syaitan dalam bab ini sering mengelirukan dan ramai yang terperangkap.. insyaallah orang yang tenang dan berhemah sering selamat.

Kalau teman sering mengamati tulisanku.. aku sering dihantui isu keperluan berhemah dalam tutur kata dan kelakuan hidup dan jangan tertipu dek kepetahan dan dakwaan semata @ cakap berdegang2.. kelak ku singkapkan kesah hantu ini.. hu hu

No comments:

Post a Comment