Halwa Telinga


10/27/2009

حديثي إلى الشباب 1


Assalamualaikum.
Aku ingin membuka medan pencak baru penulisanku. Ku tujukan khas buat anak- anak dan teman- teman mudaku. Ianya nanti adalah hasil pembacaan, pengamatan, pengalaman dan dan fahamanku. Ia bersifat peribadi dan khusus berdasarkan laluan hidupku tapi bisa dikoreksi: peristiwanya tetap begitu tapi pengajarannya mungkin berbagai dan diindahkan dengan nilaian berbagai pihak dan pengalaman berbeza. Semuanya ditalakan ke arah memberikan tapak berpijak, jambatan merentasi parit dan sungai, bahtera menongkah samudra luas yang sedang dan bakal dilalui oleh generasi pelapis tersayang. Jika ada yang boleh dipakai di badan, disarung di pinggang dan sesuai menutup auratmu, lalu semakin kacak penampilanmu, semakin IKRAM hati budimu, ambillah ia. Jika sebaliknya, biarkanlah ia, kelak kuperbaiki tapi.... itu sahaja yang kumiliki. Aku tidak pandai... tapi tetap ingin berkongsi, dengan niat suci. Jika isinya tidak seberapa, kuharap ganjaran memberi daripadaNya.

Aku akan menulis dalam gaya bahasaku sendiri, berpuisi sedikit, seringkali menggunakan perlambangan yang kabur ( yang penting adalah pengajarannya, peristiwa sebenar sengaja dikaburkan atas kepentingan berbagai). Kucuba melunak bahasa, tapi kalau aku emosi dan geraaaam, mungkin bahasaku menjadi ganas... maafkan aku. Sesiapa terasa... selagi namanya tak kusebut, anggaplah dia bukan dirimu. Anda tidak berhak meletakkan "dia" itu dirimu, berbaik sangkalah padaku. Kalau tulisanku bermaksudkan dirimu, kan kusebut namamu dan kutunjuk dengan jari telunjukku..... tapi, jangan bimbang, itu bukan peribadiku, bukan kesukaanku.

Sebagaimana biasa, tak tahulah berapa episodnya. Semuanya tertakluk kepada mood dan angin monsunku, kepada waktu yang terluang dan kepada kesesuaian... dan izinNya.

No comments:

Post a Comment