Halwa Telinga


10/26/2009

Musim Orang Mati ?


Dalam seminggu ini, aku dikejutkan dengan sejumlah kematian orang yang rapat denganku. Bermula dengan SHB, kemudian dengan kematian nenek sebelah ibuku di Kg Tengah, Sabak Bernam. Waktu itu( kelmarin), aku pulang bercuti sekeluarga menziarahi ibuku... dan semalam petang, kematian sepupuku, Dr Zainuddin Jaafar.

Kami sepupu, tetapi selepas tahun 1981, kami jarang bertemu lama. Setelah aku pulang ke Malaysia 1992 ( tujuh tahun di Mesir dan tak pernah pulang langsung) kami terus jarang bertemu untuk tempoh masa yang lama. Sekadar berselisih sewaktu hari raya sekejap. Cuma pada awal tahun 2008 barangkali, aku berkesempatan ke Brunei atas urusan kerja dan bertemu dengannya. " Bang Din! Hari ini sangat istimewa buat kita. Nama je kita ni sepupu, tapi tak pernah duduk bersama lama, kecuali hari ini. " Hari itu, hampir satu hari penuh kami bersama menziarahi teman spt Dr Wan Mat, Dr Abdullah Mohd Zin dll.

Aku mengetahui deritanya dan mengikuti perkembangannya dari jauh. Tengahari sebelum kematiannya( meninggal dunia pada pukul 6.20 petang Ahad 25 okt) aku meminta Dr Hatta ( yg berada di Brunei ketika itu) menziarahinya dan menyampaikan salamku kepadanya. Entah sempat kah hajat itu ditunaikan.
Semoga dia ditempatkan di tempat yang mulia....

No comments:

Post a Comment