Halwa Telinga


11/07/2009

أنوار الفطنة تبدد ظلمات الفتنة 2

النور الثاني : تنقية النية مما علق بها من شوائب
Membersihkan niat drp sebarang kekotoran yang bergayut padanya

  1. Khalid Bin Al Waled pernah berkata, ketika itu perang Yarmuk sedang berkecamuk " Hari yang kita lalui sekarang adalah satu hari daripada hari- hari Allah( sesuatu yang sangat besar bagi Allah). Tidak wajar berlaku pada hari seperti ini unsur berbangga ( secara melampau) dan melampaui batas. Ikhlaskanlah niat kamu dalam jihad ini, talakan amalan kamu kepada redhaNya sahaja kerana apa yang berlaku hari ini pasti ada kesannya di masa hadapan"
  2. Pertembungan sengit dengan jahiliah yang kita lalui sekarang dalam usaha kita mengembalikan kehidupan islam kembali, sebenarnya juga adalah antara hari - hari Allah yang besar itu yang pasti ada kesan lanjutnya di masa hadapan. Adalah tidak wajar bagi seseorang daie terus ditarik oleh fitnah hingga sanggup berlagak sombong dan memperkecilkan sahabat- sahabatnya dan terus bertindak melampau dan melawan kepada pemimpin yang pernah dia berikan akuan ketaataan..
  3. Keikhlasan ini haras melampaui sempadan maknanya yang biasa didengari. Ia harus melepasi noktah itu iaitu satu pengamatan teliti secara senyap untuk diinsafi hasil yang muncul daripada niat- niat bercampur ini seperti dosa besar dan perkara salah yang serius yang telah merencatkan perjalanan dakwah Islamiyah semasa, yang telah menggoncangkannya dan dirancangkan agar ia terlencong dari jalan sebenarnya yang lurus tetapi.... Allah sentiasa melindungi dakwah ini dengan membekalkannya dengan qiadah yang sentiasa thabat dan tenang/ tidak gopoh dan mudah melenting.
  4. Jika keengkaran ini berterusan, feqh dakwah kita telah menyarankan jika dia tidak insaf dan bersegera membersihkan niatnya, maka kita perlu segera membersihkan saf ini daripadanya (من لم يتعظ فيسارع الى تنقية نيته, سارعنا نحن الى تنقية الجماعة منه )

bersambung...

No comments:

Post a Comment