Halwa Telinga


11/25/2009

انوار الفطنة تبدد ظلمات الفتنة 3-2


sambungan...
  1. Khalifah Omar Bin Abd Aziz mengarahkan pembantunya , Muzahim agar sentiasa memerhatikan tingkahlaku dan tutur katanya, mana yang tak kene dan tak sesuai, baikilah atau halanglah ia daripada berterusan begitu.
  2. Maimun Bin Mahraan pernah berkata kepada sekumpulan sahabatnya : Beritahulah aku sesuatu yang kamu jangka aku tidak suka mengetahuinya kerana seorang sahabat itu sebenarnya belum lagi menasihati saudaranya sehinggalah dia menegur berdepan sesuatu yang sahabatnya tidak suka mengetahuinya.
  3. Atau .... engkau telah membiarkan berlonggoknya timbunan keaibannya. Segeralah mengesan bibit- bibit fitnah dengan keikhlasan dan kesediaan yang tinggi untuk mendengar dan menerima teguran sayang daripada sahabatmu... kerana sahabat sebenar ialah mereka yang enggan membenarkan saudaranya berterusan menggunungkan aib dan noda.
  4. Nanti... akhirnya fitnah akan lenyap dan lunyai... dan mereka yang berpegang kepada kebenaran dan syar'ieyyah ( yg berotoriti) akan beroleh ganjaran lumayan... itulah yang kita fahami dan genggami .. tamat
* Nur 1 : Isti'azah, Nur 2: Ikhlas, Nur 3: Saling Menasihati

No comments:

Post a Comment