Halwa Telinga


11/06/2009

Lagi Tentang Dia



Beberapa peristiwa menyayat hati sebelum pemergiannya
  1. Ketika menyabarkannya sebelum berlaku pembedahan.... dia berkata" Manusia ini diciptakan dhaif/ lemah. Sedikit sahaja anggotanya sakit, dia tak dapat berbuat apa- apa, terbaring kaku walaupun sebelumnya tampak gagah perkasa, riang gembira, berhilai tawa. sedikit sahaja kekuatan itu ditarik, terlepak dia tak bermaya. .. begitulah kita... tapi... kenapa manusia itu masih angkuh kala sihatnya, tak mendengar nasihat dan kata drp orang tua, tua ilmu dan pengalamannya sedangkan dia masih muda lela ilmu dan liku hidupnya... sekarang ini musim hujan... hari selalu mendung, musim orang sakit gamaknya... semoga kita terus insaf dan sihat atau insaf walaupun sakit.
  2. Selepas pembedahannya dia juga ada berkata" Dekatnya ajal kita denganNya, bila- bila masa boleh kembali menetap kekal di alam lain... maka bersedialah untuk itu
  3. Dia seperti Al Farouq, di saat sedar sebelum kematiannya, masih berbicara tentang kita... dibenaknya kesedihan melihat apa yang berlalu.... yang tidak difahami punca berlaku, apa yang diingini sebenarnya, tidak dapat ditanggapi. Dia terus merafak harapan.... uruslah rumahmu dengan taqwa dan iman, aku sudah dipenghujung usahaku. Dengan ketebalan iman di dada, kelak Dia akan menurunkan hujan rahmatNya. Tanah tapak rumahmu bakal subur, rimbunan kehijauan rumputmu, buah- buahanmu masak ranum, dengan kicauan merdu beburung.. dan di sudut sana, kedengaran seruling gembala mengalunkan lagu indah.... tentu ramai yang bakal bertandang dan menumpang teduh.. insyaallah bakal menjadi penghuni rumah itu.... rasanya rumah itu perlu dibesarkan, kita juga perlu berjiwa besar kerana orang bertandang itu berbagai dan besar- besar. Siapkan prasarananya, indahkan susun aturnya, pilih tukang masak yang sedap air tangannya... agar barakah hidanganmu, masaklah nasi dan lauk lebih sedikit.. mereka tentu berselera dan perlu nasi dan lauk tambah... jangan lupa akhir, sekalung doa dan seuntai fatihah buatnya dan terus hayati lagu hijjazku..

No comments:

Post a Comment